تنظیم سایز دوچرخه

31 دسامبر 2019

 یکی از نکات بسیار مهم بعد از خرید دوچرخه، تنظیمات سایز آن است. این تنظیمات بسیار حائز اهمیت بوده چرا که اگر به درستی انجام نشوند دوچرخه‌سواری می‌تواند به شما آسیب برساند. بنابراین باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشت. تفاوتی هم نمی‌کند از چه دوچرخه‌ای استفاده می‌کنید؛ در هر صورت باید تنظیمات ابتدایی سایز دوچرخه، برای هر شخص با توجه به قد او، به صورت مجزا انجام گیرد.

تنظیم ارتفاع لوله‌ی زین

روش‌های بسیاری برای تنظیم ارتفاع لوله‌ی زین وجود دارد که ما در تیم آموزشی گروه شکاری راهی ساده را  برای این کار به شما معرفی می‌کنیم. به یاد داشته باشید تفاوتی نمی‌کند که از دوچرخه برای چه منظوری استفاده می‌کنید! خواه برای تردد در شهر، خواه برای دوچرخه‌سواری در دشت و کوهستان و یا حتی در جاده‌های بین شهری، به این تنظیمات نیاز دارید.

شروع تنظیم ارتفاع لوله‌ی زین

برای شروع تنظیم ارتفاع لوله‌ی زین، باید به ‌صورت طبیعی روی دوچرخه بنشینید، همچنین می‌توانید جهت سهولت کار از یک دوست با تجربه نیز کمک بگیرید تا زمانی که شما روی دوچرخه نشسته‌اید در جلوی دوچرخه ایستاده و آن را به ‌صورت ثابت نگه دارد تا با سوار شدن روی آن تعادل خود را از دست ندهید. وقتی که روی دوچرخه نشسته‌اید یک سمتِ رکاب را مطابق تصاویر فوق، در پایین‌ترین نقطه قرار دهید. در این حالت پاشنه‌ی پای خود را روی رکاب بگذارید. توجه داشته باشید که در این حالت (مطابق تصویر سمت راست در بالا) که پاشنه‌ی پای شما روی رکاب قرار گرفته است، پای شما باید کاملاً کشیده شده باشد. اگر مطابق تصویر سمت چپ در بالا، پای شما دچار خمیدگی است باید ارتفاع لوله‌ی زین را به تدریج بالا برده تا کشیدگی پا مطابق تصویرِ سمت راست شود.

تحقیقات نشان داده که کاهش خطا در تنظیم لوله‌ی زین و یا همان ارتفاع صندلی در پنج میلیمتری  می‌تواند فشار روی زانوها را حداکثر پانزده الی بیست درصدکاهش دهد.

زمانی که مراحل بالا را به ‌درستی انجام دادید باید مرحله‌ی جدید را شروع کنید. در این مرحله پاشنه‌ی پا را از روی رکاب برداشته و پنجه‌ی پا را روی آن قرار دهید. در این مرحله باید زانو مطابق تصویرِ پایین، کمی خمیده شده باشد. اگر بتوانید زاویه را اندازه بگیرید اندازه‌ی درستِ آن باید بین بیست‌وپنج تا سی درجه تنظیم شود. سعی کنید مطابق تصویر پایین، تنظیم ارتفاع لوله‌ی زین خود را انجام دهید.

صاف بودن لگن

توجه داشته باشید که در این مرحله، کشیدگی پا نباید به قدری باشد که شما به‌صورت کج روی دوچرخه قرار بگیرید. این موضوع بسیار مهم است چرا که اگر کشیدگی پا بیش از حد باشد به کمر شما در طولانی مدت آسیب می‌رساند. از یک دوست کمک بگیرید تا در زمانی که سوار دوچرخه هستید و رکاب می‌زنید وضعیت لگن شما را از پشت بررسی نماید. به هیچ عنوان نباید لگن شما در زمان رکاب‌زدن به اطراف متمایل و کج شود؛ در صورت وجود این موضوع، ارتفاع لوله‌ی زین را در چند مرحله به‌صورت تدریجی کم کنید تا کج‌شدگی لگن از بین برود.

صاف بودن لگن

 

هدف از تنظیم وضعیت طولی ‌زین، رسیدن به نقطه‌ی تعادل است. برای تنظیم وضعیت طولی ‌زین باید روی دوچرخه بنشینید و قامه یا همان بازوی رکاب را روی ساعت سه قرار دهید. در این حالت مطابق تصویرِ بالا، بخش جلویی کاسه‌ی زانو با محور رکاب باید در یک راستا قرار گیرند.

تنظیم زاویه‌ی اهرم ترمز و دنده

برای رسیدن به یک وضعیت راحت، لازم است اهرم ترمز و دسته‌ی ‌دنده را برای خود تنظیم نمایید. این مسئله به شما کمک می­کند راحت‌تر ترمز گرفته و یا با دسته‌ی ‌دنده کارکنید. تنظیم این مرحله پیچیده نیست و به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید. معمولاً دسته‌ی ‌ترمز و دنده به ‌صورت صاف روی دوچرخه بسته می‌شوند. شما باید مطابق تصویر بالا آن‌ها را با زاویه‌ای که هم‌راستای زاویه‌ی دستان‌تان است تنظیم نمایید.

نظرات کاربران