آموزش های دوچرخه سواری

روش صحیح قفل کردن دوچرخه

اگر از دوچرخه برای تردد در شهر استفاده می‌کنید حتماً برایتان اتفاق افتاده که نیاز باشد دوچرخه‌تان را در محلی قرار دهید تا بتوانید کارهایتان را انجام دهید. این یکی از موقعیت‌هایی است که احتمال دزدیده‌شدن دوچرخه را بسیار بالا برده و در تمامی دنیا به یک معضل تبدیل شده است. جالب است بدانید تنها در ایران، آمار ثبت‌شده‌ی دوچرخه‌های دزدی، به بیش از شصت هزار دستگاه در سال می‌رسد، درحالی‌که این تنها آماری‌ست که به کلانتری‌ها گزارش شده است.

در کشورهایی چون هلند که بهشتِ دوچرخه‌سواران جهان است، این آمار به مراتب بیشتر است. در واقع این معضلی است که تمامی دوچرخه‌سواران دنیا با آن روبه‌رو هستند. بنابراین باید برای جلوگیری از آن تمهیداتی را پیش‌بینی کرد.

در این یادداشت، در تیم آموزشی گروه شکاری، نکاتی را برای مقابله با دزدیده‌‌شدن دوچرخه آماده کرده‌ایم تا احتمال دزدیده‌شدن دوچرخه‌تان را کاهش دهید.

۱.انواع قفل دوچرخه

انواع مختلفی از قفل‌های دوچرخه وجود دارند؛ از مدل‌های کم‌بها تا گران‌قیمت. باید در نظر داشته باشید که ارزش هزینه‌ای که برای یک قفل خوب می‌پردازید به‌مراتب از خرید دوچرخه کمتر خواهد بود، و به همین دلیل لازم است که از خرید قفل‌های ارزان‌قیمت اجتناب کنید. بنابراین در اولین قدم سعی کنید یک قفل باکیفیت خریداری کنید؛ البته این را بدانید که دزدان دوچرخه تقریباً از پسِ باز‌کردن هر قفلی برخواهند آمد؛ اما قفل‌های باکیفیت و مقاوم کار آن‌ها را سخت خواهد کرد. از این رو دزدها غالباً به سراغ دوچرخه‌هایی می‌روند که سرقت آن‌ها راحت‌تر باشد.

۲. محل مناسب برای قفل کردن دوچرخه

در مرحله‌ی دوم باید به‌دنبال محلی مناسب برای قفل‌کردن دوچرخه‌تان باشید. نقاطی که خلوت نباشند و رفت‌و‌آمد در آن‌ها وجود داشته باشد.

قرار‌دادن دوچرخه در یک کوچه‌ی خلوت یا دور از دید رهگذران، درواقع دعوت سارقان برای سرقت دوچرخه‌ی شماست. استفاده از استندهایی که در بعضی از محل‌های شهر برای دوچرخه تعبیه شده‌اند نیز مناسب است. اگر استندهای مخصوص دوچرخه در نزدیکی شما وجود ندارد، علائم راهنمای خیابان‌ها و پارکینگ‌ها می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند.

3. هم چرخ و هم بدنه را قفل کنید

توجه کنید که در زمان قفل‌‌‌کردن دوچرخه فقط لاستیک دوچرخه را به میله‌ی مورد‌نظر قفل نکنید بلکه لازم است که حلقه و یا کابل قفل دوچرخه را دورِ یکی از میله‌های بدنه و یک طوقه بچرخانید. اگر چرخ عقب یا جلو را قفل نمایید، سارق می‌تواند بدنه‌ی دوچرخه را از چرخ جدا کرده و آن را بدزدد و یا اگر فقط  بدنه را قفل کرده باشید ممکن است چرخ‌ها را سرقت کند. بنابراین سعی کنید که حتماً یک چرخ و بدنه‌ی دوچرخه را قفل کنید. همچنین برای اینکه از سرقت چرخ جلوی دوچرخه جلوگیری شود می‌توانید آن را باز کرده و با چرخ عقب و یکی از میله‌های بدنه، قفل کنید و یا اگر لوله‌ی زین دوچرخه ضامنی است آن را بازکرده و زین را همراه خود داشته باشید؛ چراکه بازکردن ضامن لوله‌ی زین در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود.

۴. لوله زین را فراموش نکنید

توجه داشته باشید که اکثر چرخ‌ها و لوله‌‌زین‌های دوچرخه‌های جدید، ضامنی هستند و به‌راحتی بازمی‌شوند، بنابراین قفل‌کردن دوچرخه تضمین قطعی‌ای برای جلوگیری از دزدیده‌‌‌شدن نیست و مواردی که در بالا برشمرده شد فقط کار را برای سارقان سخت کرده و احتمال دزدیده‌شدن دوچرخه را کم می‌کند.

۵.روشی برای قفل کردن چند دوچرخه

اگر بیش از چند دوچرخه را در کنار هم قفل می‌کنید، آن‌ها را به‌گونه ای در کنار هم قرار دهید که در هم قفل شوند تا کار را برای سارقان سخت کند. سعی کنید برای گذاشتن دوچرخه در زمان طولانی از محل‌های مطمئن استفاده کنید. برای نگهداری دوچرخه در خانه سعی کنید آن را به داخل منزل برده و یا در انباری و یا محلی که کاملاً ایمن باشد از آن نگهداری کنید. در این روزها قیمت دوچرخه‌ها گران‌تر از گذشته شده و برای سارقان نیز به سوژه‌ای قابل‌توجه تبدیل شده است؛ زیرا هم سرقت آن راحت است و هم پیگیری دوچرخه‌ی دزدیده شده بسیار سخت خواهد بود. پس از دوچرخه‌های خود به‌خوبی محافظت کنید.

1 دیدگاه در “روش صحیح قفل کردن دوچرخه

  1. محمد حسن زاده گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *