آموزش های دوچرخه سواری

سرعت متوسط دوچرخه سواری چقدر است؟

یکی از سؤالات رایج میان علاقه‌مندانی که به‌تازگی دوچرخه‌سواری را شروع کرده‌اند سرعت مناسب و یا متوسط دوچرخه‌ است. سرعت دوچرخه به عوامل بسیاری بستگی دارد. در این آموزش با ما در گروه تیم آموزشی گروه شکاری همراه باشید تا عوامل تأثیرگذار بر سرعت مناسب و متوسط دوچرخه را توضیح دهیم.

سرعت مناسب

در واقع سرعت مناسب دوچرخه به عواملی چون نوع دوچرخه، توان بدنی دوچرخه‌سوار، نوع مسیر پیمایشی نظیر خاکی یا آسفالت‌بودن آن، شیب مسیر، سرعت فشار باد، دمای هوا و موارد اینچنینی دیگر بستگی دارد. اما قصد داریم موردی را در این بخش توضیح دهیم که بسیار مهم‌تر از مشخص‌کردن سرعت متوسط و یا مناسب دوچرخه است. در واقع چیزی که درست است دوچرخه‌سواری در ضربان مناسب است نه اینکه سعی نمایید در یک سرعت مناسب دوچرخه‌سواری کنید. در واقع سرعت مناسب در زمان دوچرخه‌سواری بستگی به توان جسمی هر شخص دارد. دوچرخه‌سواری یک رشته‌ی هوازی است و در زمانی دوچرخه‌سواری دارای ایده‌آل‌ترین سرعت زمانی است که شما در ضربان هوازی قرار بگیرید؛ به این صورت که تنفس برایتان راحت باشد و بتوانید صحبت کنید. منظور این است که صحبت‌کردن خیلی برایتان سخت نباشد.

به‌صورت دقیق‌تر می‌توانید ضربان هوازی خود را محاسبه نمایید. فرمول‌های محاسبه‌ی ضربان هوازی را می‌توانید با سرچ در گوگل به‌ دست آورید. برای مثال ضربان هوازی یک شخص 25 ساله حدود 142 تا 160 بار در دقیقه  است، حال ممکن است یک فرد 25 ساله با این ضربان، سرعت 15 کیلومتر را به‌صورت ایده‌آل بپیماید و یک فرد 25 ساله‌ی دیگر با همان شرایط  مشابه و همان نوع دوچرخه و شیب مسیر، سرعت 20 کیلومتری را به‌صورت راحت و ایده‌آل بپیماید. بنابراین سرعت مناسب دوچرخه‌سواری برای هر شخص با هرتوان بدنی متفاوت است.

این موضوع را در ابتدا توضیح دادیم که پرسش سرعت متوسط دوچرخه‌سواری چقدر است؟ صحیح نیست. اما در ادامه‌ی آموزش با ما همراه باشید تا موارد تأثیرگذار بر سرعت دوچرخه را توضیح دهیم.

 

تأثیر نوع و سبک دوچرخه بر سرعت

سبک‌های دوچرخه تأثیر بسیاری بر سرعت پیموده شده در دوچرخه‌سواری دارند. برای مثال یک شخص با صرف انرژی مشخص با دوچرخه‌ی کوهستان اورلرد در یک مسیر کفی، 20 کیلومتر را می‌پیماید اما همان شخص با یک دوچرخه‌ی جاده (کورسی) با صرف همان انرژی سرعت 23 کیلومتر را می‌پیماید. بنابراین سبک دوچرخه در سرعت پیموده شده بسیار تأثیرگذار است.

 

تأثیر کیفیت دوچرخه بر سرعت

کیفیت دوچرخه در سرعت پیموده‌شده بسیار نقش دارد. مثلاً شخصی با یک دوچرخه‌ی اورلرد رده‌بالا که وزن کمی ‌دارد در یک مسیر مشخص با یک دوچرخه‌ی کوهستان سرعت 20 کیلومتر را به‌صورت ایده‌آل می‌پیماید و با دوچرخه‌ای رده‌پایین که وزن زیادی هم دارد سرعت 17 کیلومتر را به‌صورت ایده‌آل می‌پیماید. بنابراین کیفیت دوچرخه بر سرعت مناسب و متوسط دوچرخه‌سواری تأثیرگذار است.

 

تأثیر شیب مسیر بر سرعت

به همان صورت که می‌دانید یکی از عوامل تأثیرگذار بر سرعت دوچرخه شیب مسیر است. یک دوچرخه‌سوار در شیبی زیاد و سربالایی سرعت کمتری دارد و در یک مسیر مسطح و سرپایینی سرعت بیشتری.

 

تأثیر سرعت و جهت وزش باد بر سرعت دوچرخه

یکی از عوامل تأثیرگذار بر سرعت دوچرخه‌سواری سرعت و جهت وزش باد است. مثلاً اگر سرعت وزش باد از روبه‌روی دوچرخه‌سوار باشد باعث افت سرعت دوچرخه‌سوار می‌شود و اگر از پشت باشد باعث افزایش سرعتش می‌شود و هرچه سرعت وزش باد بیشتر باشد بر سرعت دوچرخه تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

 

سرعت مناسب و متوسط دوچرخه چقدر است؟

شاید اگر به‌صورت حدودی بخواهیم مثالی بزنیم می‌توان گفت سرعت متوسط دوچرخه‌ی شهری در خیابان‌های شهری حدود 15 تا 20 کیلومتر است و این در صورتی است که یک دوچرخه‌سوار جاده در یک مسیری با سرعت مناسب، حدود 25 کیلومتر و یک دوچرخه‌سوار کوهستان با توجه به مسیر کوهستانی سرعتی حدود 20 کیلومتر و شاید کمتر دارد.

سرعت میانگین دوچرخه‌سواران حرفه‌ای در مسابقاتی چون تور فرانسه که از معتبرترین مسابقات جهان است در مراحلی به میانگین 50 کیلومتر هم می‌رسد و حتی سرعت حداکثر آن‌ها در بخشی از مراحل نزدیک به 100 کیلومتر هم می‌رسد و این در صورتی است که سرعت میانگین دوچرخه‌سوارن حرفه‌ای در مسابقات کوهستان کراس کانتری قهرمان جهان، به‌صورت میانگین در مسابقات حدود 23 کیلومتر است و یا همان دوچرخه‌سواران تور فرانسه در مراحل سربالایی سرعت میانگینشان تقریباً روی 20 کیلومتر بوده و حتی تا 10-11 کیلومتر هم پایین خواهد آمد. بنابراین سرعت متوسط دوچرخه‌سواری را نمی‌توان دقیق بیان کرد و به عوامل زیادی بستگی دارد.

اما اگر در پی این پاسخ هستید که سرعت مناسب دوچرخه‌سواری شما باید چه اندازه‌ای باشد، باید به همان نکته‌ای که در ابتدای یادداشت توضیح دادیم توجه داشته باشید. شما باید سعی کنید با ضربان مناسب هوازی دوچرخه‌سواری کنید. دوچرخه‌سواری در ضربان مناسب دارای اهمیت زیادی‌ست و با تقویت بدن و عضلات و دستگاه تنفسی، سرعت دوچرخه‌سواری رفته‌رفته افزایش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *