شناخت قطعات دوچرخه

24 فوریه 2020

دوچرخه از قطعات مختلفی تشکیل شده است و هرکدام از قطعات نام و اصطلاح خاص خود را دارند که اگر با آن‌ها آشنا نباشید به‌راحتی نمی‌توانید درباره‌ی کارکرد صحیحشان تحقیق کرده و یاد بگیرید. اگر در جمع دوچرخه‌سواران قرارگرفته باشید خواهید دید که اصطلاحات خاصی را در زمان صحبت به‌کار می‌برند که احتمالاً متوجه معنی آن‌ نخواهید شد؛ بنابراین دانستن اصطلاحات و آشنایی با بخش‌های مختلف دوچرخه برای هر دوچرخه‌سواری لازم است. ما در تیم آموزشی گروه شکاری تصمیم داریم در این نوشته، اجزای مختلف دوچرخه را معرفی نماییم.

1- بدنه یا همان فریم دوچرخه
مهمترین بخش دوچرخه که تمامی اجزای دیگر روی آن سوار می‌شوند بدنه‌ی دوچرخه است. بدنه‌ی دوچرخه می‌تواند از مواد مختلفی تولید شود؛ اما رایج‌ترین آن‌ها آلومینیوم، کربن و آهن است. بدنه‌ی دوچرخه نقش بسیار مهمی را در کیفیت دوچرخه ایفا می‌کند.
مطالعه‌ی بیشتر‍

2- دوشاخ
دوشاخ یکی از بخش‌های بسیار مهم در دوچرخه است. به‌صورت ساده می‌توان گفت که دوشاخ می‌تواند کمک‌دار و یا خشک (بدون کمک) باشد و در مدل‌ها و سایزهای گوناگون، برای سبک‌های مختلف دوچرخه تولید می‌شود.

3- فرمان

فرمان دوچرخه در سبک‌ها و شکل‌های  مختلف برای انواع  دوچرخه‌ تولید می‌شود.

4- کرپی

کرپی وظیفه‌ی اتصال فرمان با دوشاخ دوچرخه را به عهده دارد که در انواع سایز تولید می‌شود.

5- کاسه دوشاخ

مجموع دو کاسه‌ی فلزی، بلبرینگ‌ها و واشرهایی که  در محل اتصال فرمان، دوشاخ با بدنه‌ی دوچرخه قرار می‌گیرند را کاسه دوشاخ گویند.

6- بست زین

بست فلزی که لوله‌ی زین را به بدنه‌ی دوچرخه محکم و متصل می‌کند، بست زین نامیده می‌شود.

7- زین

به‌همان‌صورت که از اسم آن مشخص است، زینِ دوچرخه برای نشستن دوچرخه‌سوار است. زین‌ها هم برای سبک‌های مختلف دوچرخه تولید می‌شوند. حتی مدل مردانه و زنانه‌ی آن در برخی از برندها متفاوت است.

8- لوله‌ی زین

به لوله‌ای که زین دوچرخه را به بدنه‌ متصل می‌کند، لوله‌ی زین می‌گویند. تنظیم ارتفاع لوله‌ی زین یکی از مؤلفه‌های تعیین سایز دوچرخه برای دوچرخه‌سواران است.

9- لاستیک (تایر)

لاستیک نیز، همانند بخش‌های دیگر دوچرخه در مدل‌های بسیاری برای انواع دوچرخه‌ تولید می‌شود. برای مثال از انواع لاستیک‌ها می‌توان به دو سبک لاستیک تیوبلس (بدون تیوپ) و دورخاک (با تیوپ) اشاره کرد.

10- تیوب

تیوب در داخل لاستیک دوچرخه به کار می‌رود و در واقع فشار باد را در خود نگاه داشته و باعث می‌شود لاستیک پرباد بماند.

11- توپی و طوقه

توپی و طوقه از چند بخش تشکیل می‌شوند. 1- طوقه و یا دایره 2- توپی 3- پره‌ها و سرپره‌ها

12- طبق

طبقِ قامه به سیستم چرخ‌دنده‌های بزرگ در وسط دوچرخه گفته می‌شود.

13- پنجه‌رکاب

رکاب‌ها به طبق متصل می‌شوند و بخشی هستند که دوچرخه‌سوار به وسیله‌ی آن‌ها می‌تواند با رکاب‌زدن دوچرخه را به حرکت درآورد.  پنجه‌رکاب‌ها در مدل‌های تکامل یافته‌تری هم تولید می‌شوند که یک پل زیر کفش مخصوص دوچرخه‌سواری متصل می‌شود و کفش به‌وسیله‌ی آن پل، در پنجه‌رکاب قفل شده و باعث می‌شود دوچرخه‌سوار به‌صورت 360درجه رکاب را بچرخاند و از عضلات پاهای خود به‌صورت کامل استفاده کند.

14- شانژمان جلو

شانژمان جلو که با نام‌های  طبق عوض‌کن و یا دنده‌جلو هم شناخته می‌شود برای تعویض دنده در جلوی دوچرخه استفاده می‌شود.

15- شانژمان عقب

شانژمان عقب برای تعویض دنده در عقب دوچرخه به کار می‌رود.

16- دسته‌دنده

دسته‌دنده یا شیفتر‌ها، اهرم‌هایی هستند که روی فرمان دوچرخه بسته می‌شوند و با یک کابل به شانژمان جلو و عقب متصل می‌شوند. با کمکِ دسته‌دنده‌ها می‌توان دنده‌ها را تعویض نمود.

17- ست ترمز

ترمز‌ها تنوع مختفی دارند. می‌توانند به‌صورت چکشی روی طوقه عمل گرفتن ترمز را انجام دهند و یا به‌صورت دیسکی روی صفحه‌دیسک این عمل را انجام دهند.

18- دسته‌ترمز

دسته‌ترمز و یا کتی‌ها روی فرمان دوچرخه بسته می‌شوند و با یک کابل سیمی و یا روغنی به سیستم ترمز متصل هستند. عمل دستور ترمز به وسیله‌ی کتی‌ها صادر می‌شود.

19- خودرو

سیستم چرخ‌دنده‌های عقبِ دوچرخه را خودرو می‌گویند.

20- صفحه دیسک

21- زنجیر

زنجیر دوچرخه عمل انتقال نیرو از طبق به خودرو را انجام می‌دهد که با چرخش خودرو، چرخ عقب به حرکت درمی‌آید و به حرکت دوچرخه  منتهی می‌شود.

22- گریپ فرمان

نظرات کاربران
mohamadreza 17 می 2020

مهمترین قطعه دوچرخه کدومه؟ کدوم یکی روی کیفیت دوچرخه تاثیر بیشتری داره؟

    Support 18 می 2020

    با سلام و احترام
    مهمترین بخش دوچرخه به ترتیب فریم، دوشاخ، توپی و طوقه و بعد سیستم دنده و ترمز و مابقی لوازم است.