آموزش های دوچرخه سواری

چرا دوچرخه‌سواری را دوست داریم؟

دوچرخه‌سواری برای بسیاری از ما در دوران كودكی یادآور لحظات و سرگرمی‌های دل‌چسب فراموش‌نشدنی است. جدا از مبحث سرگرمی، مراقبت از سلامت شخصی و تناسب‌اندام برای بسیاری از ما به یک علاقه و عادت تبدیل‌شده است. كلمات تناسب‌اندام و ورزش اغلب افکار مفاهیمی چون دویدن، وزنه‌برداری، یوگا و سایر فعالیت‌های مشابه را به ذهن متبادر می‌کند، درحالی‌که دوچرخه‌سواری به‌عنوان وسیله‌ای برای رفت‌وآمد در مقایسه با سایر فعالیت‌های بدنی نادیده گرفته می‌شود؛ اما اگر كمی در مورد مزیت‌های علمی، سلامتی و روحی و روانی دوچرخه‌سواری روزانه بدانید، شگفت‌زده خواهید شد. ما در گروه شکاری بنا بر مسئولیت اجتماعی خود فرهنگ استفاده از دوچرخه‌سواری را ترویج می‌کنیم.

دوچرخه‌سواری ورزش بسیار دوست‌داشتنی است. كمتر كسی است كه با یک‌بار دوچرخه‌سواری عاشق آن نشده باشد. این ورزش علاوه بر کودکان و جوانان، سالمندان را نیز جلب كرده است، طبق آمارها سالمندان بیشتر از جوانان دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیرند. شاید جالب است بدانید 75 درصد از مردم جهان به دوچرخه‌سواری علاقه‌مند هستند؛ اما راز دوست داشتن دوچرخه‌سواری چیست و چرا دوچرخه‌سواری را دوست داریم و چه افكار و دیدگاه‌هایی ما را به‌سوی یادگیری آن می‌کشاند. این‌ها سؤالاتی كه در این مبحث شمارا آگاه می‌کنیم.

 

نظرات علمی درباره مزایای دوست داشتن دوچرخه‌سواری

طبق نتایج علمی، دوچرخه‌سواری ما را شادتر می‌کند. طبق گفته‌های روانشناسان مواد شیمیایی مربوط به اعصاب مانند سروتونین و دوپامین که تسکین‌دهنده درد و بهبوددهنده خلق‌وخو هستند، در اثر رکاب زدن افزایش می‌یابد. همچنین اندورفین یا همان گیرنده‌های مغز را كه ضد درد هستند را تحریک می‌کند. این به معنای آن است كه مغز احساس شادی و هیجان بیشتری خواهد كرد. كمتر كسی با این مفهوم آشناست كه ورزش دوچرخه‌سواری می‌تواند سال‌هایی را به زندگی بیفزاید و تأثیرات شگفت‌انگیزی بر طول عمر فرد دارد.

طبق تحقیقات، دوچرخه‌سوارانی كه به‌طور حرفه‌ای دوچرخه‌سواری كردند، به‌طور متوسط ​​هشت سال بیشتر از افراد دیگر عمر نمیکنند. درنهایت، دوچرخه‌سواری آن‌قدر برای قلب مفید است که خطر مرگ‌ومیر ناشی از هر علتی در دوچرخه‌سواران نسبت به غیر دوچرخه‌سواران 41 درصد کمتر است.

 

چرا دوچرخه‌سواری را دوست داریم

  • بهترین ورزش برای همه سنین

دوچرخه‌سواری ورزشی بسیار سرگرم‌کننده و شگفت‌انگیز است كه توان عضلانی، افزایش آمادگی قلبی عروقی و تقویت استخوان‌ها را در هر سنی تقویت می‌کند. تقریباً همه افراد می‌توانند از دوچرخه لذت ببرند.

  • سازگار با محیط‌زیست

هنگامی‌که از دوچرخه برای رفت‌وآمد روزانه، معاشرت، خرید و غیره استفاده کنید به معنی كاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است. 10 کیلومتر دوچرخه‌سواری روزانه تا محل کار و بازگشت به‌جای ماشین، سالانه 1500 کیلوگرم از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند.

  • معاشرت اجتماعی

بسیاری از ما دوچرخه‌سواری با دوستان و خانواده را به‌ویژه در روزهای تعطیل را ترجیح می‌دهیم. دوچرخه‌سواری با دیگران اشتیاق مشترک و احساس خوب حس معاشرت اجتماعی را در افراد بیدار می‌کند.

  • حس موفقیت

دوچرخه‌سواری باهدف‌هایی از قبیل فتح شیب‌های تند و طولانی، دوچرخه‌سواری در مسافت‌های طولانی‌تر و افزایش سرعت حین سواری، علاوه برافزایش اعتمادبه‌نفس حس موفقیت فوق‌العاده‌ای را در هر فردی ایجاد می‌کند.

  • تناسب‌اندام

بسیاری از روزهای جوانی ما جلوی تلویزیون یا بازی رایانه‌ای سپری می‌شود بدون ورزش در فضای بیرون. اكثر ورزش‌ها برای دوری از این سبک زندگی نظیر پیاده‌روی و دویدن عالی هستند، اما دوچرخه‌سواری به شما امکان می‌دهد در هر شرایط آب و هوایی بیشتر از پیاده‌روی از فضای بیرون لذت ببرید.

  • فرار از مشكلات

دوچرخه‌سواری به‌ویژه با دیگران علاقه و تجربه مشترکی را فراهم می‌کند كه برای مدتی می‌توان از شر مشكلات فرار كرد.

  • بهبود رفاه ذهنی و جسمی

استرس یک مشكل جدی است كه زندگی امروزی همه مردم جهان را در برگرفته است. در هر شرایطی، مشكلات بارها و بارها ذهنمان را درگیر می‌کند، ركاب زدن منظم تأثیر آرامش‌بخش و خالی شدن از افكار منفی را به همراه دارد. نیازی نیست در مورد کاهش وزن و فواید آن برای سلامتی صحبت کنیم، دوچرخه‌سواری علاوه بر مزایای کالری سوزی، باعث می‌شود بدن انسان هورمون‌هایی به نام اندورفین ترشح کند که سبب خلق‌وخوی شادتر می‌شود.

  • بهترین شکل حمل‌ونقل

همان‌طور که همه می‌دانید، دوچرخه‌سواری کارآمدترین و مؤثرترین ورزش هوازی است و به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل در مقایسه با موتور نسبتاً سریع و کم‌هزینه است.

 

دلایل دوست داشتن دوچرخه‌سواری برای سلامتی

  • چاقی و کنترل وزن

دوچرخه‌سواری راه خوبی برای کنترل یا کاهش وزن است، زیرا سرعت متابولیسم شمارا افزایش می‌دهد، عضله می‌سازد و چربی بدن را می‌سوزاند. تحقیقات نشان می‌دهد می‌توانید حداقل 8400 کیلوژول (حدود 2000 کالری) در هفته از طریق ورزش بسوزانید.

  • بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری‌های قلبی عروقی شامل سکته مغزی، فشارخون بالا و حمله قلبی است. دوچرخه‌سواری منظم قلب، ریه‌ها و گردش خون شمارا تحریک و بهبود می‌بخشد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

  • سرطان

تحقیقات نشان داده است که اگر دوچرخه‌سواری کنید، احتمال سرطان روده کاهش می‌یابد. برخی شواهد نشان می‌دهد که دوچرخه‌سواری منظم خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز كم می‌کند.

  • دیابت

همان‌طور كه می‌دانید، میزان دیابت نوع 2 در حال افزایش است و به یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی عامه افراد تبدیل‌شده است. افرادی که بیش از 30 دقیقه در روز دوچرخه‌سواری می‌کنند، 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

  • آسیب‌های استخوانی، آرتریت

دوچرخه‌سواری قدرت، تعادل و هماهنگی را بهبود می‌بخشد، همچنین دوچرخه‌سواری یک ورزش ایدئال در صورت ابتلا به آرتروز است.

  • بهبود بیماری روانی

شرایط سلامت روانی مانند افسردگی، استرس و اضطراب را می‌توان با دوچرخه‌سواری منظم کاهش داد. این به دلیل تأثیرات خود ورزش و به دلیل لذت بردن از دوچرخه‌سواری است.

دوچرخه‌سواری به محافظت در برابر بیماری‌های جدی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، برخی سرطان‌ها، افسردگی، دیابت، چاقی و آرتریت کمک می‌کند.

 

دو تا چهار ساعت دوچرخه‌سواری چه تغییراتی در بدن ایجاد می‌کند؟

  • یک تمرین عضلانی خوب برای درگیر كردن تمام گروه‌های عضلانی اصلی بدن در هنگام رکاب زدن
  • افزایش استقامت، قدرت و آمادگی هوازی
  • دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک روش حمل‌ونقل جایگزین زمان بی‌تحرکی (نشستن) صرفاً با رانندگی موتور، ماشین یا اتوبوس را كاهش می‌دهد.
  • تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش در فضای باز مواد شیمیایی مرتبط با شادی را در مغز تولید می‌کند.

 

نتیجه‌گیری:

امیدواریم روزی فرابرسد که همه ما بتوانیم دوچرخه‌سواری را به‌عنوان عشق و علاقه و روشی برای یک زندگی شاد و سالم بخش مهمی از رفتار روزانه خود بدانیم. گروه شکاری برای رسیدن به این چشم‌انداز تلاش کرده است که کیفیت بالای محصولات خود را باقیمت مناسب همراه کرده و همواره استقبال و رضایت مشتری از خرید دوچرخه‌های معتبر و دلپسند را به‌عنوان مأموریت خود تلقی کند.

قطعاً نظرات ارزشمند شما راه گشای رسیدن ما به اهدافی است که سلامتی و شادی جامعه بخش مهمی از آن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *