آموزش های دوچرخه سواری

چگونه به کودکان خود دوچرخه سواری یاد بدهیم

چگونه به کودکان خود دوچرخه سواری یاد بدهیم

شاید برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودکان اولین روشی که به ذهن ما می‌رسد کمک گرفتن از چرخ‌های کمکی است که در عقب دوچرخه متصل می‌شود و یا روش قدیمی گرفتن پشت زین دوچرخه‌ی کودکان در زمان حرکت. اما امروزه متخصصان روشی ساده‌تر و بسیار جذاب‌تر را برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودکان پیشنهاد می‌کنند؛ روشی که کودکان ترسی برای یادگیری نداشته باشند و از اولین مرحله‌ی آموزش لذت ببرند. این امر باعث می‌شود کودکان با آرامش و بدون استرس مراحل یادگیری را به‌سرعت پشت‌سر بگذارند و البته از تک‌تک مراحل همچون دوچرخه‌سواری کامل، لذت ببرند.

در این روشِ توصیه‌شده، باید رکاب‌های دوچرخه را باز نمایید و همچنین از چرخ های کمکی هم نباید استفاده کنید. البته نگران نباشید. این روش بسیار ساده‌تر از آن است که فکر کنید و البته بسیار امن است و یادگیری با این روش کاملاً تضمینی‌ست؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان نگران نباشید.

وقتی کودکتان ازنظر جسمی و عاطفی علاقه‌مند و آماده‌ی آموزش است، آموزش را شروع کنید. برخی از کودکان تعادل و مهارت‌های بدنی را برای دوچرخه‌سواری در سن سه تا چهار سالگی کسب کرده و بیشتر آن‌ها در سن شش سالگی این آمادگی و علاقه را به دست خواهند آورد. با‌این‌حال این سیر در هر کودک متفاوت است، پس باید صبر کنید تا فرزند شما ازنظر جسمی به‌اندازه‌ی کافی چابک باشد تا بتواند تعادل خود را روی دوچرخه حفظ کند.

ممکن است کمی طول بکشد تا بعضی از بچه‌ها ازلحاظ عاطفی و ذهنی آماده‌ی دوچرخه‌سواری شوند. عجله نکنید و آن‌ها را مجبور نکنید. در عوض تشویقشان کنید و در زمان مناسب آموزش را شروع کنید. برای بررسی آمادگی کودکان آن‌ها را به پارک‌هایی ببرید که هم‌سن‌های آن‌ها به دوچرخه‌سواری مشغول هستند سپس واکنش آن‌ها را بررسی کرده و نظرشان را درباره‌ی دوچرخه‌سواری بپرسید.

برای شروع دوچرخه‌سواری و آموزش از همان ابتدا حتماً کودکان را راهنمایی نمایید تا از کلاه دوچرخه‌سواری استفاده کنند. بدون کلاه، هیچ‌وقت و در هیچ جایی آموزش را شروع نکنید.

به همان صورت که در ابتدای آموزش توضیح داده شد در این روش لازم است رکاب‌ها را باز نمایید تا کودکتان بدون رکاب و با حفظ تعادل، دوچرخه‌سواری را یاد بگیرد.

در این روش نیازی به چرخ‌های کمکی نیست و لازم است که حتماً چرخ های کمکی را نیز باز نمایید.

1-مرحله‌ی اول تنظیم زین دوچرخه برای کودکان است. در این مرحله باید زین دوچرخه را تا جایی بالا بیاورید که کودکتان در زمان سوارشدن بتواند به‌صورت کامل پاهای خود را روی زمین قرار دهد. به یاد داشته باشید که این بخش مهمی‌ست و لازم است به آن دقت نمایید.

2- در مرحله دوم در‌حالی‌که کودکتان روی زین نشسته است و فرمان را در دست دارد باید از او بخواهید که به‌آهستگی قدم بزند. اجازه دهید که با دوچرخه ارتباط برقرار کند و توجه داشته باشید برای اینکه این آموزش را به‌درستی پیش ببرید در هیچ‌کدام از مراحل شتاب نکنید. بگذارید کودک خود به‌آهستگی آمادگی گذر از هر مرحله را کسب کند. برخی از کودکان هفته‌ها زمان  نیاز دارند تا تعادل خود را در هر یک از مراحل به دست آوردند درحالی‌که در کودکان دیگر ممکن است هر مرحله به چند ساعت زمان نیاز داشته باشد.

3- بعدازآنکه مطمئن شدید کودک تعادل خود را در مرحله‌ی قبل حفظ کرده و آمادگی مرحله‌ی جدید را دارد از او بخواهید که گام‌های بلندتری بردارد. اگر عجله نداشته باشید کودک از تک‌تک این مراحل لذت خواهد برد.

4- اطمینان حاصل کنید که کودک شما مشتاقانه منتظر یادگیری حرکت‌های جدید است. آن‌ها باید یاد بگیرند که تماشا کنند تا در مسیر درست حرکت ‌کنند. این تمرین‌ها کمک می‌کند که کودک بایستد، در مسیر تمرکز کند و همچنین تعادلش را به دست بیاورد.

5- زمانی که کودک آمادگی لازم را به دست آورد می‌تواند گام‌های بلندتری بردارد. سپس در یک لحظه‌ی کوتاه به‌طور ناخودآگاه پاهای خود را از زمین بلند می‌کند. این مرحله‌ای است که کودک رفته‌رفته یاد می‌گیرد تعادل خود را حفظ کند. این مرحله‌ی بسیار مهمی است که باید بگذارید کودک با شیطنت خود آن را پشت‌سر بگذارد.

6- بعد از گذر از مرحله‌ی قبل از کودک بخواهید که با هر دو پا خود را به‌سمت جلو حرکت دهد و زمانی که سرعت آن به پنج کیلومتر (سرعت قدم‌زدن نیمه سریعِ انسان بالغ) رسید پاهای خود را برای چند ثانیه به سمت جلو بکشد. او در هر مرحله مهارت‌های خود را همراه لذت دوچرخه‌سواری و بازی ارتقاء می‌دهد.

از پیاده‌روی یا دویدن در کنار کودک خود امتناع نکنید تا احساس راحتی بیشتری به شما بدهد. بااین‌حال، هنگامی که اعتمادبه‌نفس بیشتری کسب کرد، به او اجازه دهید به‌تنهایی ادامه دهد.

به فرزند خود بگویید که با این روش سرخوردن را تمرین کند. این روشی آسان برای بازی و حفظ تعادل است.

7- به یاد داشته باشید که کودک می‌تواند با روش مرحله‌ی قبل، ماه‌ها دوچرخه‌سواری کند و هیچ اجباری برای وارد‌شدن سریع به این مرحله وجود ندارد.

زمان آن فرارسیده است که رکاب‌ها را روی دوچرخه ببندید. اگر فرزندتان در مرحله‌ی قبل مهارت‌های لازم را به‌خوبی کسب کرده باشد به‌راحتی وارد مرحله‌ی آخر می‌شود و می‌تواند دوچرخه‌سواری را به‌صورت کامل انجام دهد.

از کودک خود بخواهید سوار دوچرخه شود، یک پای خود را روی رکاب قرار دهد و بعد از بالارفتن پای دیگر را هم روی رکاب بگذارد. شما حتماً در کنار او بمانید و اجازه دهید تا خودش حرکت کند.

به فرزند خود یادآوری کنید که اگر احساس می‌کند سرعت زیاد شده می‌تواند به‌آهستگی ترمز بگیرد و پاهای خود را روی زمین قرار دهد. به او بگویید که می‌تواند به‌راحتی پایش را روی زمین بکشد تا به کاهش سرعت کمک کند.

به یاد داشته باشید رمز یادگیری دوچرخه‌سواری در این روش تمرین مراحل قبل است چراکه مهم‌ترین بخش برای یادگیری دوچرخه‌سواری تعادل است که در مراحل قبل کودک به‌راحتی باید آن را فراگیرد.

1 دیدگاه در “چگونه به کودکان خود دوچرخه سواری یاد بدهیم

  1. mojgan گفت:

    چه روش جالبی. تا الان فکر می کردم حتما باید دوچرخه سواری با چرخ کمکی به بچه ها یاد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *