آموزش دوچرخه سواری در شهر + فیلم

26 جولای 2020

دوچرخه سوارها هرکدام می توانند سفیر فرهنگی  جامعه باشند اما صرفا دوچرخه سوارشدن کافی نیست. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی  شهری آنها را به یک شهروند مسئولیت پذیر تبدیل میسازد.
در این ویدیوی آموزشی نکات اولیه مهم که دوچرخه سواران شهری موظف به رعایت آن هستند توضیح داده میشود.

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک دوچرخه سوار مسئولیت پذیر رعایت قوانین است.

اگر از اپلیکیشنهای مسیریابی استفاده می کنید تنظیمات آن را روی حالت دوچرخه قرار دهید چرا که همه مسیرها برای تردد دوچرخه مناسب نیستند. آزاد راه ها و تونل ها مسیرهای ممنوعه برای دوچرخه سواران هستند و میتوانند بسیار خطرناک باشند.

بنابراین باید به تمامی علائم راهنمایی و رانندگی توجه داشته باشید و به آنها پایبند باشید. شما نمیتوانید در هر مسیری عبور کنید و یا در خیابان های یکطرفه بصورت مخالف وارد شوید و یا از ماشین ها درهرجایی سبقت بگیرید و حق تقدم عابران پیداده و خودروها را رعایت نکنید و در هر جایی مسیر که تمایل داشتید دور بزنید.

 

2- به یاد داشته باشید در خیابان هایی که مسیر ویژه دوچرخه وجود دارد مجاز نخواهید بود که از مسیر ویژه خارج شوید و در خیابان اصلی حرکت کنید.

3- بسیار مهم است که برای عبور از تقاطع ها علائم و چراغ راهنما را بخوبی بشناسید. به یاد داشته باشید که چراغ نارنجی نشانه آماده شدن برای ایست کامل است و نمی توانید در زمانی که چراغ راهنما نارنجی و سپس قرمز شد از تقاطع عبور کنید.

4- اگر شخص پیاده ای تصمیم دارد از خط کشی عابر عبور کند سرعت خود را کم کنید و اجازه دهید که عابر از مسیر خط کشی عبور کند.

5- تا زمانی که مسیر ویژه دوچرخه وجود دارد شما مجاز به تردد داخل پیاده رو ها نخواهید بود.

6- همیشه سعی کنید خود را در خیابان ها در موقعیت مناسبی قرار دهید و  از سمت راست مسیر حرکت کنید. مگر آنکه در شرایطی قرار گرفته باشید که حرکت از سمت چپ مسیر برایتان ایمن تر باشد.

7- این موضوع بسیار مهم است که از خودرو های پارک شده به اندازه یک درب خودرو فاصله داشته باشید. همیشه احتمال باز شدن درب های خودرو های پارک شده وجود دارد. و این یکی از شایع ترین اتفاق هایی است که برای دوچرخه سواران رخ میدهد.

8- سعی کنید قبل از تغییر مسیر با علامت دادن با دست رانندگان پشت سر را از تغییر مسیر خود آگاه سازید.

9- در زمان ترافیک های ایجاد شده پشت تقاطع ها، با بررسی لاین سمت چپ و رعایت نکات ایمنی خود را به پشت چراغ قرمز برسانید. احتمال رخ دادن حادثه در تقاطع ها بالا است بنابراین تمامی نکات ایمنی را در نظر بگیرید.

10- در تقاطع ها بسیار مراقب اتوبوس ها و ماشین های بزرگ باشید آنها نقاط کور بسیاری دارند و می توانند برای دوچرخه سوارها خطرداشته باشند.

11- دوچرخه سواران باتجربه همیشه از آنها دوری می کنند.

12- هیچوقت در نزدیکی آنها حرکت نکنید.

13- در صورتی که سرعت اتوبوس و یا وسایل نقلیه بزرگ کمتر از شما در زمان دوچرخه سواری است و اگر فضای مناسب و امن در سمت چپ داشتید سعی کنید اتوبوس را پشت سر بگذارید.

البته لازم است  قبل از تغییر مسیر و یا عبور از وسایل نقلیه با دستانتان  خودروهای پشت سر را آگاه سازید و قبل از عبور از کنار خودرو، ارتباط چشمی را با راننده برقرار کنید تا مطمئن شوید که راننده از حضور شما در پشت سر خود آگاه است.

14- قبل از هر گونه تغییر مسیر پشت سر خود را بررسی نمایید و با دستان خود خودروهای پشت سری را آگاه سازید.

15- در تقاطع هایی که تصمیم دارید به خیابان سمت چپ بپیچید کم خطرترین روش این است که تغییر مسیر را در دو مرحله انجام دهید. در مرحله اول در زمانی که چراغ سبزشد به خیابان سمت راست بروید و در جلو تقاطع منتظر سبز شدن چراغ راهنمایی باشید و سپس به خیابان مورد نظر وارد شوید. به این شکل با کمترین احتمال ریسک حادثه می توانید به خیابانی که در نظر دارید وارد شوید.

16- قبل از ورود به میدان ها پشت سرخود و داخل و ورودی های میدان را به خوبی بررسی نمایید و با رعایت موارد ایمنی و علامت دادن با دست وارد میدان شوید.

17- همه می توانند دوچرخه سوار شوند اما برای تبدیل شدن به دوچرخه سواری مسئولیت پذیر لازم است قوانین راهنمایی و رانندگی را بصورت کامل رعایت نمایید.

18- حتما از کلاه و دستکش دوچرخه سواری استفاده کنید.

19- استفاده از چراغ های جلو و عقب دوچرخه در شب ها ضروری است.

20- رانندگان خودرو در شب ها دید بسیار کمی دارند و حضور دوچرخه سواران را نمیتوانند تشخیص دهند.

21- ورود دوچرخه سواران به بزرگراه ها و تونل ها ممنوع است.

22- رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی شما را در مقابل حادثه احتمالی ایمن و همچنین شما را به دوچرخه سوار مسئولیت پذیر تبدیل می کند

23- این ویدیو در راستای مسئولیت اجتماعی گروه شکاری آماده شده است با اشتراک آن کمک کنید تا در زمان دوچرخه سواری مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشیم.

نظرات کاربران