آموزش های دوچرخه سواری

نحوه‌ی تنظیم ترمز دیسک هیدرولیک و مکانیکی دوچرخه

ترمز دیسک یکی از رایج‌ترین سیستم‌های ترمزِ دوچرخه است که طرف‌داران بسیاری در سال‌های اخیر پیدا کرده است. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این ترمز می‌توان به قدرت عملکرد بالای آن اشاره کرد. در مسیرهای سرپایینی که قدرت ترمز لقمه، کیفیت مطلوبی ندارد، ترمزهای دیسک عملکرد درخشانی از خود نشان می‌دهند و یا در روزهای بارانی همچنان با نمایشی عالی توان نگاه‌داشتن دوچرخه را مانند شرایط عادی خواهند داشت. در واقع قدرت ترمز دیسک با ترمزهای کلاسیک لقمه‌ایِ دوچرخه آن‌قدر تفاوت دارد که به‌سختی می‌توان آن‌ها را با هم مقایسه کرد.

در دوچرخه های اورلرد رده میانی تا رده بالا که توسط گروه شکاری تنها نماینده انحصاری آن در ایران ارائه می شود از ترمز های هیدرولیک دیسک و همچنین در برندهای دیگر گروه شکاری از ترمزهای دیسک هیدرولیک و مکانیکی استفاده شده است به همین جهت در این آموزش نحوه تنظیم ترمزهای دیسک هیدرولیک و مکانیکی را ارائه خواهیم کرد و در پایان اگر سوالی دارید می توانید در بخش دیدگاه ها مظرح نمایید کارشناسان فنی گروه شکاری جهت راهنمایی به تمامی سئوالات پاسخ خواهند داد.

  • انواع ترمز دیسک

ترمزهای دیسک دوچرخه‌ی شناخته‌شده در دو سبک کلی هیدرولیک و مکانیکی تولید می‌شوند. نوع مکانیکی آن به‌وسیله‌ی فشار کابل سیم عمل می‌کند و در این مدل معمولاً لنت ترمز از یک طرف حرکت کرده و صفحه دیسک را به لنت دیگر می‌چسباند و با فشار لنت‌ها عمل ترمز‌گرفتن انجام می‌شود.

در نوع ترمز دیسک هیدرولیکی عمل ترمز‌گرفتن به‌وسیله‌ی فشار روغن در مخزن کتی و کابل‌های روغن و کالیپر انجام می‌شود و با فشار روغن هر دو لنت به‌صورت هم‌زمان روی صفحه دیسک فشار وارد کرده و باعث عمل ترمز‌گرفتن می‌شوند.

قدرت عملکرد ترمزهای هیدرولیکی در مقابلِ ترمز دیسک مکانیکی، بسیار بالاتر بوده و تفاوت زیادی دارند؛ اما از معایب آن نسبت به ترمز دیسک مکانیکی، می‌توان به هزینه‌ی بالایش اشاره کرد.

در این مقاله در قسمت تولید محتوای آموزشی گروه شکاری، نحوه‌ی تنظیم ترمز دیسک هیدرولیکی و مکانیکی را توضیح خواهیم داد. در صورت نیاز به راهنمایی، در فرم پرسش و پاسخِ  انتهای این آموزش، سؤالات خود را اعلام نمایید تا درکوتاه‌ترین زمان ممکن، راهنمایی‌های مورد نیاز را ارائه دهیم.

  • ضامن‌ها را چک کنید

در ابتدا سعی کنید ضامن را چک کنید که چرخ به‌صورت صحیح روی دوشاخ و یا بدنه قرار گرفته باشد. گاهی پیش می‌آید که چرخ‌ها به‌صورت صحیح داخل شیار قرار نگرفته‌اند و همین موضوع باعث عدم تنظیم صحیح ترمز دیسک خواهد شد.

  • به صفحه دیسک دست نزنید

صفحه دیسک دوچرخه به چرب‌بودن بسیار حساس است و کوچک‌ترین چربی‌ای که روی آن وجود داشته باشد باعث عدم ترمز مناسب می‌شود.

  • بازکردن پیچ‌های کالیپر

تنظیم‌کردن ترمز دیسک راحت‌تر از آن چیزی است که فکر کنید، منتها باید دقت کافی داشته باشید. برای شروع، پیچ‌های کالیپر را کمی باز کنید تا کالیپر بتواند سر جای خود تکان بخورد.

  • گرفتن ترمز

در مرحله‌ی بعدی باید به‌وسیله‌ی کتی روی فرمان ترمز بگیرید؛ این عملِ ترمز، صفحه دیسک را در وسط لنت‌ها قرار می‌دهد. برای اینکه این عمل به‌درستی انجام شود چند بار ترمز بگیرید و درنهایت آن را به‌صورت کامل گرفته و به‌سراغ مرحله‌ی بعدی بروید. فراموش نکنید برای انجام مرحله‌ی بعدی، ترمز را نباید ول کنید. برای انجام این فرایند از کسی بخواهید شما را همراهی کند.

  • بستن پیچ‌های کالیپر

به یاد داشته باشید که باید ترمز را همچنان گرفته باشید. در این مرحله اگر دقت کنید لنتها صفحه دیسک را محکم گرفته‌اند و صفحه دیسک در وسط قرار گرفته است. همچنان که ترمز را گرفته‌اید پیچ‌های کالیپر را باید سفت نمایید. با ترمز‌گرفتن، صفحه دیسک در وسط کالیپر و لنتها قرار می‌گیرد. و با سفت‌کردن پیچ‌های کالیپر، این تنظیم به‌صورت ثابت قرار خواهد گرفت. در این زمان به‌صورت معمول کالیپر باید تنظیم شده باشد. چرخ را بچرخانید و مطمئن شوید که صفحه دیسک به لنتها برخورد نمی‌کند؛ اگر برخوردی وجود داشت مرحله‌ی تنظیم را مجدداً انجام دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

  • فرایند تنظیم را می‌توانید برای چرخ عقب دوچرخه هم انجام دهید.

نکته: به یاد داشته باشید که اگر صفحه دیسک دوچرخه کج شده باشد نمی‌توانید ترمزها را مانند تصویر، به‌صورت صحیح تنظیم نمایید و لازم است صفحه دیسک صاف شود. صاف‌کردن صفحه دیسک نیار به آچار مخصوص دارد و به‌راحتی نمی‌توان صفحه دیسک کج را صاف کرد.

  • تنظیم ترمز دیسک مکانیکی

در ترمزهای دیسک مکانیک، لنت ترمز از هر دو طرف حرکت نمی‌کند بلکه از یک طرف حرکت کرده و صفحه دیسک را به لنت دیگر می‌چسباند و با فشار منجر به عمل ترمز‌گرفتن می‌شود. برای همین، فرایند تنظیم ترمز‌گرفتن کمی متفاوت است.

برای تنظیم ترمز دیسک مکانیک، باید لنت سمتی را که ثابت است، به‌صورت دستی تنظیم نمایید و با چرخاندن پیچی که در پشت کالیپر است لنت را در وسط کالیپر قرار دهید و بعد از آن طبق مراحل تنظیم ترمز دیسک هیدرولیک، پیش بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *