آموزش

تنظیم ارتفاع دوچرخه ها

اولین اقدام بعد از خرید دوچرخه ، تنظیم ارتفاع دوچرخه می باشد. چون اگر ابن تنظیمات به درستی انجام نگیرد در سلامت جسمی دوچرخه سوار تاثیر منفی می گذارد. برای هر شخص با توجه به وزن و قد شخص تنظیمات مجزایی صورت میگیرد.

قسمت اول :تنظیم ارتفاع لوله‌ی زین در دوچرخه

برای تنظیم ارتفاع لوله ی زین دوچرخه روش های مختلفی وجود دارد که تتیم آموزشی مجموعه شکاری ، اصولی ترین و راحت ترین روش را به شما معرفی میکند. اگر می خواهید از دوچرخه برای تردد در شهر، یا کوهستان و یا در جاده‌های بین شهری استفاده کنید، به این تنظیمات نیاز دارید.

برای شروع باید به حالت عادی روی دوچرخه بشینید، همچنین می‌توانید برای راحتی کار از یک دوست کمک بگیرید.

یک سمتِ رکاب دوچرخه را مطابق تصاویر بالا، در پایین‌ترین نقطه قرار داده و  حالت پاشنه‌ی پای خود را روی رکاب بگذارید.

توجه داشته باشید مطابق(تصویر سمت راست بالا) پای شما باید کاملاً کشیده باشد.

اگر مطابق تصویر 2 ، پای شما دچار خمیدگی است باید ارتفاع لوله‌ی زین را به تدریج بالا برده تا کشیدگی پا مطابق تصویر 1 شود.

تحقیقات نشان داده که تنظیم اصولی ارتفاع صندلی می‌تواند فشار روی زانوها را حداکثر پانزده الی بیست درصدکاهش دهد.

اگر مراحل بالا را به ‌درستی انجام دادید باید مرحله‌ی جدید را شروع کنید. در این مرحله پاشنه‌ی پا را از روی رکاب برداشته و پنجه‌ی پا را روی آن قرار دهید. باید زانو مطابق تصویرِ پایین، کمی خمیده باشد.

زاویه پا  باید بین بیست‌وپنج تا سی درجه تنظیم شود. سعی کنید مطابق تصویر پایین، ارتفاع لوله‌ی زین خود را انجام دهید.

 

قسمت دوم :تاثیر صاف بودن لگن در تنظیم سایز دوچرخه

در این مرحله، کشیدگی پا نباید به قدری باشد که به‌صورت کج روی دوچرخه قرار بگیرید. اگر کشیدگی پا بیش از حد باشد به کمر شما در طولانی مدت آسیب می‌رساند.

از یک دوست کمک بگیرید تا وضعیت لگن شما را از پشت زمانی که سوار دوچرخه هستید و رکاب می‌زنید بررسی نماید. به هیچ عنوان نباید لگن شما در زمان رکاب‌زدن به اطراف متمایل و کج شود.

در صورت وجود این موضوع، ارتفاع لوله‌ی زین را در چند مرحله به‌صورت تدریجی کم کنید تا کج‌شدن لگن از بین برود.

صاف بودن لگن

هدف از تنظیم وضعیت طولی ‌زین، رسیدن به نقطه‌ی تعادل است. برای تنظیم وضعیت طولی ‌زین باید روی دوچرخه بنشینید و قامه یا همان بازوی رکاب را روی ساعت سه قرار دهید.

در این حالت مطابق تصویرِ بالا، بخش جلویی کاسه‌ی زانو با محور رکاب باید در یک راستا قرار گیرند.

قسمت سوم :تنظیم زاویه‌ی اهرم ترمز و دنده

برای رسیدن به یک وضعیت راحت، لازم است اهرم ترمز و دسته‌ی ‌دنده را برای خود تنظیم نمایید. این مسئله به شما کمک می­کند راحت‌تر ترمز گرفته و یا با دسته‌ی ‌دنده کارکنید.

تنظیم این مرحله پیچیده نیست و به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید. معمولاً دسته‌ی ‌ترمز و دنده به ‌صورت صاف روی دوچرخه بسته می‌شوند، شما باید آن‌ها را با زاویه‌ای که هم‌راستای زاویه‌ی دستان‌تان است تنظیم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *