چگونه فشار باد لاستیک‌های دوچرخه را تنظیم نماییم

تاثیر فشار باد لاستیک بر دوچرخه سواری
15 ژانویه 2020

 تنظیم صحیح باد لاستیک دوچرخه باعث افزایش سرعت و نرمی بیشتر دوچرخه خواهد شد. لاستیک‌های باریک‌تر به فشار باد بیشتر و لاستیک‌های پهن‌تر به فشار باد کمتری نیاز دارند.

میزان حد مجاز فشار باد لاستیک‌ها روی دیواره‌ی خارجی لاستیک درج می شود؛ اما میزان فشار دقیق، به وزن دوچرخه‌سوار، همراه دوچرخه و همچنین نوع مسیر و مدل لاستیک بستگی دارد. فشار باد با افزایش وزن بیشتر می‌شود. هیچ‌وقت سعی نکنید بیش از حد مجاز، لاستیک‌ها را باد نمایید چرا که این کار بسیار خطرناک بوده و به‌ راحتی می‌تواند منجر به ترکیدن لاستیک‌ها شود.

فشار باد مناسب لاستیک‌ها به صورت حدودی به شرح زیر است:

  • لاستیک ۲۶ دوچرخه‌ی کوهستان: ۲۰ تا ۳۵ psi
  • لاستیک ۲۷.۵ دوچرخه‌ی کوهستان: 35 تا ۴5 psi
  • لاستیک ۲۹ دوچرخه‌ی کوهستان: 40 تا 65 psi
  • لاستیک باریک دوچرخه‌ی جاده (کورسی): بین ۸۰ تا ۱۳۰ psi
  • تایرهای هایبرید: ۵۰ تا ۷۰ psi

حداقل و حداکثر فشار باد لاستیک روی دیوار خارجی تمامی لاستیک ها درج می شود. به این اعداد حتما توجه داشته باشید.

توجه داشته باشید که بهترین راه برای به‌دست‌آوردن میزان فشار باد لاستیک‌ها، رجوع به وب‌سایت سازنده‌ی لاستیک موردنظر و یا استفاده از نرم‌افزارهایی‌ست که برای این موضوع طراحی شده‌اند.

تنظیم فشار باد لاستیک‌ها با عوامل زیادی از جمله: نوع دوچرخه، کارخانه‌ی سازنده‌ی لاستیک، نوع سایز و قطر لاستیک، تیوب و یا تیوبلس‌ بودن لاستیک، مسیر پیمایش‌شده، آب‌ و هوا و موارد این چنینی در ارتباط است.

چند توصیه برای بالابردن کیفیت

  • تفاوت فشار باد لاستیک جلو و عقب: لاستیک جلو را ۵ psi کمتر از لاستیک عقب باد بزنید، این کار به شما در کنترل بهتر دوچرخه به‌ ویژه در پیچ‌های تند، کمک خواهد کرد
  • کم‌کردن باد در مسیرهای ماسه‌ای: در مسیرهای ماسه‌ای و نرم حدود ۳ psi از باد هر دو تایر کم کنید و در مسیرهای سنگی و سخت در حدود ۳ psi به باد تایرها بیافزایید، انجام این کار باعث افزایش کارایی در حرکت خواهد شد.
  • در مسیرهای برفی و یخی، جهت جلوگیری از سرخوردن ۳ psi از باد لاستیک‌ها کم نمایید.
  • آزمون و خطا: اکثر دوچرخه‌سواران باتجربه برای داشتن حرکتی نرم در مسیر، از فشار باد بالا، تا حد مجاز مشخص‌شده استفاده می‌کنند. سعی کنید در زمان تمرینات با تغییر فشار باد، متوجه تفاوت آن شوید. با عملی‌ نمودن این کار و کسب تجربه می‌توانید در مسیرهای مختلف فشار باد دوچرخه خود را راحت‌تر تنظیم نمایید.
  • تست غیراصولی فشار باد لاستیک: فشاردادن انگشتان شصت روی جداره‌های لاستیک برای سنجش فشار باد تایر، ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. در این موارد بهتر است به فشارسنج یا درجه فشار پمپ باد خود اعتماد کنید. در مواقع بسیاری درجه‌ی فشار سنج تلمبه‌های دستی به‌ صورت صحیح کار نمی‌کند؛ بنابراین سعی کنید از یک درجه‌ فشارسنج مستقل استفاده نمایید.
  • رابطه دمای هوا و فشار باد لاستیک: يك قاعده‌ی كلي درباره‌ی دمای هوا و فشار باد لاستیک دوچرخه وجود دارد. تغيير ۵.۵۵ درجه سانتي‌گرادي در دما، فشار را تقريباً 2 درصد افزايش مي‌دهد. براي دوچرخه‌سواران جاده‌اي، اين قاعده به‌معناي ۲psi براي هر ۵.۵۵ درجه‌ی سانتي‌گراد افزايش يا كاهش دما نسبت به زماني خواهد بود كه لاستيك خود را باد كرده‌اید.
  • لاستيك يكي از مواردي‌ست كه شما درباره‌ی آن به توصيه‌هاي رسمي با دقت بسيار بالا نياز داريد، درغير اين‌صورت لاستيك‌هاي بيش از حد پُربادی خواهید داشت. توليدكنندگان لاستيك غالباً يك دامنه فشار را روي ديواره‌ی جانبي لاستيك چاپ مي‌كنند، اما اين دامنه براي كاربردهاي دنياي واقعي طراحي نشده است. فشار چاپ‌شده روي بخش جانبي لاستيك، «حداكثر فشار» توصيه‌شده است؛ مثلاً ۹ bar كه معادل ۱۳۰ psi است (در موارد ديگري از عبارت «توصيه شده» در اين برچسب استفاده مي‌شود، اما فشار ذكرشده هيچ ارتباطي با استفاده‌ی دنياي واقعي ندارد).

نرم افزار آنلاین محاسبه فشار باد لاستیک

نظرات کاربران