آموزش های دوچرخه سواری

‍ مزایای دوچرخه‌سواری‌

برای اینکه بتوانید جسم و روانی سالم داشته باشید داشتن فعالیت بدنی منظم بسیار مهم است. فعالیت بدنی منظم می‌تواند شما را در برابر بیماری‌های جدی مانند چاقی، بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، بیماری‌های روانی و دیابت محافظت کند. دوچرخه‌سواری یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی ناشی از یک سبک زندگی بی‌تحرک است.

دوچرخه‌سواری ورزشی بسیار سالم و مفرح است که هر گروه سنی، از کودکان و نوجوانان گرفته تا بزرگ‌سالان می‌توانند از آن لذت ببرند. همچنین این ورزش دوست‌دار محیط زیست است چرا که کمترین میزان آلایندگی را برای طبیعت، در بین تمامی وسایل نقلیه به همراه دارد. به‌صورت کلی ماهیت دوچرخه به‌دلیل سازگاری و نوع استفاده‌ی آن با طبیعت گره خورده است.

استفاده از دوچرخه به‌ عنوان وسیله‌ای جهت رفت‌وآمد از خانه تا محل کار؛ ترکیبی بسیار عالی برای ورزش منظم و انجام کارهای روزانه است. پیش‌بینی‌ای کلی برای استفاده از دوچرخه در جهان وجود دارد که گفته می‌شود روزانه یک میلیارد نفر برای حمل‌ونقل و یا ورزش و تفریح از دوچرخه استفاده می‌کنند که این نشان‌دهنده‌ی محبوبیت این وسیله است.

 

مزایای دوچرخه‌سواریِ منظم برای سلامتی، شامل موارد زیر است:

  • افزایش آمادگی و تقویت قلب و عروقی
  • افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها
  • بهبود تحرک مفصل‌ها و تقویت آن‌ها
  • کاهش سطح استرس
  • بهبود وضعیت و هماهنگی کلی بدن
  • کاهش چشم‌گیر چربی بدن
  • پیشگیری و مقاوت در برابر بیماری‌ها
  • کاهش اضطراب و افسردگی

فعال‌شدن مجموعه‌ای از عضلات

یک تمرین مناسبِ دوچرخه‌سواری، تمام گروه‌های اصلی عضلانی شما را در هنگام رکاب‌زدن درگیر و فعال می‌کند و این برای بدن شما فوق‌العاده مفید است.

نیاز‌نداشتن به آمادگی اولیه

برخلاف برخی دیگر از ورزش‌ها، دوچرخه‌سواری به مهارت‌های بدنی بالایی احتیاج ندارد. اکثر مردم می‌دانند که چگونه دوچرخه‌ سوار شوند و هنگامی که یاد بگیرید، دیگر آن را فراموش نمی‌کنید. البته با پیشرفت در دوچرخه‌سواری نیاز است که عضلات مرکزی خود را با حرکات ساده در منزل تقویت کنید؛ زیرا تقویت عضلات مرکزی رابطه‌ی مستقیم با کیفیت دوچرخه‌سواری و راحتی شما روی دوچرخه دارد.

افزایش استقامت کلی بدن

استفاده از دوچرخه به‌صورت منظم استقامت بدنی شما را به‌ شکل چشم‌گیری بالا می‌برد.

راهی سرگرم‌کننده برای تناسب اندام

دوچرخه‌سواری یک راه بسیار سرگرم‌کننده برای تناسب اندام است. با دوچرخه‌سوار‌‌ی در محل‌های مورد علاقه‌تان و ماجراجویی در مکان‌هایی نظیر ساحل، جنگل و یا کویر همانند یک کارخانه‌ی چربی‌سوزی به تناسب بدنی ایدئال برسید. یکی دیگر از مزیت‌های دوچرخه‌سواری تنوع آن نسبت به ورزش‌های داخل سالن است که می‌توانید به روش سرگرم‌کننده و مهیجی به تناسب بدنی ایدئال خود برسید.

فواید دوچرخه‌سواری منظم

دوچرخه‌سواری عمدتاً یک فعالیت هوازی است، به این معنی که در هنگان انجام‌ دادن آن قلب، رگ‌های خونی و ریه‌های شما همگی از یک تمرین عالی برخوردار می‌شوند. شما عمیق‌تر نفس خواهید کشید، فشار ورزشی را تحمل و ایستادگی می‌کنید و دمای بدنتان افزایش می‌یابد و این‌ها باعث افزایش سلامتی تمامی اعضای بدن خواهد شد.

چاقی و کنترل وزن

دوچرخه‌سواری روش بسیار مناسبی برای کنترل و کاهش وزن است، زیرا باعث افزایش میزان متابولیکِ ماهیچه‌ها می‌شود و چربی بدن را می‌سوزاند. اگر سعی در کاهش وزن دارید، تمرینات دوچرخه‌سواری را باید با یک رژیم غذایی سالم ترکیب کنید. می‌توانید برای شروع، زمان و شدت آن را تغییر دهید و به‌راحتی و آهسته تمرینات را شروع کنید.

کمک به بهبودی بیماری‌ها

بعد از پشت‌سر‌گذاشتن یک بیماری و یا آسیب جسمی یا روانی، دوچرخه‌سواری با شدت کم می‌تواند قوای بدنی و روانی شما را تقویت کند.

یک مطالعه‌ی دانمارکی در طی چهارده سال روی سی‌هزار نفر در سنین بیست تا نودوسه سال انجام شد که نشان داد دوچرخه‌سواریِ منظم، افراد را از بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

کاهش بیماری قلبی‌عروقی و دوچرخه‌سواری

بیماری‌های قلبی‌عروقی شامل سکته‌ی مغزی ، فشار‌خون بالا و حمله‌ی قلبی است. دوچرخه‌سواریِ منظم باعث تحریک و بهبود عملکرد قلب‌، ریه‌ها و گردش خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد.

کاهش قرار‌گیری در معرض آلودگی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که برای رسیدن به محل کار خود از دوچرخه استفاده می‌کنند، دو تا سه برابر کمتر از افراد عادی در معرض آلودگی قرار دارند، چرا که دوچرخه‌سواران در زمان استفاد از دوچرخه در محدوده‌های آلوده مثل چراغ قرمز‌ها کمتر متوقف می‌شوند و این محدوده‌ها را زودتر از خودروها رد می‌کنند و از مسیرهای ایمن‌تر نظیر پارک‌ها که آلودگی کمتری دارند عبور می‌کنند.

کاهش ابتلا به سرطان

بسیاری از محققان رابطه‌ی بین ورزش و سرطان را مورد مطالعه قرار داده‌اند. تحقیقات نشان داده است که دوچرخه‌سواری احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد و برخی شواهد دیگر نشان می‌دهد که دوچرخه‌سواریِ منظم خطر ابتلا به سرطان پستان را هم کاهش می‌دهد.

کاهش دیابت

میزان دیابت نوع ۲ رو به افزایش است و یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی انسان به‌حساب می‌آید. تصور می‌شود که کمبود فعالیت بدنی دلیل اصلی بروز این بیماری است. تحقیقات گسترده در فنلاند نشان داد افرادی که بیش از سی دقیقه در روز دوچرخه‌سواری می‌کنند تا چهل درصد کمتر در مواجهه با خطر ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند.

منبع

 

1 دیدگاه در “‍ مزایای دوچرخه‌سواری‌

  1. سمیرا گفت:

    باید به مزایای دوچرخه سواری فواید بسیار محیط زیستی اضافه کنید. دوچرخه دوستدار هوای پاک هم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *