آموزش های دوچرخه سواری

آموزش دوچرخه‌سواری بدون کمکی

دوچرخه‌سواری یک ورزش اجتماعی و حمایتی شگفت‌انگیز است كه يادگيري آن در زندگي مزاياي بيشمار دارد. دوچرخه‌های کودکانه دارای چرخ هایی به نام کمکی هستند که سهولت یادگیری و دوچرخه‌سواری را افزایش می‌دهند اما توصیه کارشناسان برای یادگیری بهتر دوچرخه‌سواری عدم استفاده از این چرخ های کمکی است لذا در این نوشته، تیم تحریریه گروه شکاری در مورد روش‌های یادگیری دوچرخه بدون استفاده از چرخهای کمکی مطالبی را برای شما علاقه‌مندان تهیه‌کرده است.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند اگر در کودکی دوچرخه‌سواری یاد نگرفته‌اند، بايد با اين مهارت خداحافظي كنند؛ اما خوشبختانه، آموزش دوچرخه‌سواری کار پیچیده یا خسته‌کننده‌ای نيست و نياز به كمي انگيزه، صبر و اعتمادبه‌نفس دارد. مخصوصاً دوچرخه‌های کودکانه که دارای امکاناتی متفاوت برای یادگیری هستند.

بهتر است دوچرخه‌سواری را از سنین کودکی یاد بگیریم اگرچه در سن 69 سالگي نيز می‌توانید به بهترين نحوه دوچرخه‌سواری ياد بگيريد. زيرا یادگیری دوچرخه‌سواری در بزرگ‌سالی سخت‌تر از دوران کودکی نیست، به شرطی که ترس و استرس را كنار بگذاريد و با دانش، تلاش و انگيزه لازم یادگیری را شروع كنيد.

برخي افراد فكر می‌کنند دوچرخه‌سواری ساده است، فقط سوار دوچرخه بايد شد و ركاب زد؛ اما دوچرخه‌سواری نيز مانند رانندگي فوت‌وفن و مهارت‌های لازم را نياز دارد كه بدون تسلط بر آن‌ها دوچرخه‌سواری امکان‌پذیر نيست. به همين دليل دانستن نكات آموزش دوچرخه‌سواری بدون كمكي ضروري است.

 

نحوه آموزش دوچرخه‌سواری بدون کمکی

دوچرخه‌های کودکانه مجهز به چرخهای کمکی هستند که برای رکاب زدن بهتر و یادگیری تعادل هنگام دوچرخه‌سواری، معمولاً این چرخها باز می‌شوند تا فرایند آموزش بهبود یابد. راه‌های زیر می‌تواند در بهتر شدن یادگیری کودک تأثیر بیشتری داشته باشد.

  • برنامه‌ریزی تمريني

برای آموزش دوچرخه‌سواری بايد برنامه تمريني 30-60 دقیقه‌ای داشته باشيد. اگرچه برخی از کودکان ممکن است دوچرخه‌سواری را در یک یا دو جلسه نیز یاد بگیرند، اما اين براي همه صدق نمی‌کند و يادگيري آن به فرد و توانایی‌های او بستگی دارد.

  • انتخاب يك منطقه ايمن

یک منطقه چمن كوتاه و شیب کم را براي تمرين انتخاب کنید. چمن بلند باعث اصطکاک بیش‌ازحد می‌شود و رکاب زدن دوچرخه را دشوار می‌کند. درهرصورت، منطقه‌ای را براي تمرين انتخاب کنید كه شیب کمی داشته باشد تا بتوانيد مسيرهاي پرپیچ‌وخم را راحت‌تر طي كنيد. همچنين، زمانی را انتخاب کنید که نور كافي براي ديد داشته باشد و تا حتی‌الامکان خلوت باشد.

  • آموزش سوار و پياده شدن از دوچرخه

بايد سوار و پیاده شدن از دوچرخه را تمرین كنيد. برای سوار شدن و پیاده شدن از دوچرخه، نيز باید دوچرخه را به یک‌طرف خم‌کنید و پای مخالف خود را در سمت دیگر دوچرخه قرار دهید. این کار را 10 بار یا تا زمانی که بر آن مسلط شديد تكرار كنيد. علاوه بر اين، دوچرخه بايد اندازه مناسبي داشته باشد تا بتوانيد پاهای خود را روی زمین بگذاريد. در غیر این صورت در یادگیری نحوه سوارشدن با مشکل مواجه خواهيد شد.

  • تمرين سرخوردن

نخست باید زین دوچرخه را به قدری پایین آورید که در زمان سوار شدن و نشستن بر روی زین کف پاهایتان روی زمین قرار بگیرد و زانوهایتان نباید دچار خم شدگی شوند.

اولين قدم براي آموزش دوچرخه‌سواری بدون كمكي تمرين سرخوردن است. بايد ياد بگيريد با استفاده از پاهای خود دوچرخه را هل دهيد و سرخوردن را تمرین كنيد. روی زین دوچرخه بنشینید و به کمک پاهایتان خود را به جلو هل دهید.به اين تمرين ادامه دهيد تا زمانی که بتوانید بدون اینکه پاهای خود را پایین بیاورید تعادل خود را حفظ كنيد. سرخوردن را تا زمانی تمرین کنید که بتوانید پاهای خود را به مدت سه ثانیه بالا نگه‌دارید. این بخش از تمرین مهم‌ترین مرحله در یادگیری دوچرخه سواری است. این بخش را حداقل چند جلسه تمرین کنید. .بدون داشتن تسلط در این بخش هرگز به مرحله بعد نروید.

  • رکاب زدن دوچرخه

پاي خود را بر روي پدال در موقعیت ساعت 2 قرار دهید. وقتی آماده رکاب زدن شديد، سعي كنيد بر ترمز كردن مهارت پيدا كنيد. با قرار دادن پاي خود در موقعيت ساعت 2 می‌توانید به‌راحتی ترمز را رها و رکاب‌ها را فشار دهيد و تلاش کنید به آرامی رکاب بزنید.

  • حس تعادل

به‌محض اینکه هنگام سوارشدن بر دوچرخه توانستيد تعادل خود را كسب كنيد و بر فرمان تسلط پيدا كرديد در يك خط مستقيم رانندگي كنيد و چرخش به چپ و راست را تمرین كنيد.

  • نگاه كردن مستقيم به جلو

دوچرخه‌سوار نبايد حين رانندگي مستقيم به پاهای خود نگاه كند و بايد به‌جای آن مستقیم به جلو نگاه کند تا بتواند هرگونه دست‌انداز، پیچ یا ترافیک در مسیر پیش رو را ببیند. همچنین باید تا جایی که می‌توانید صاف بنشینند و روي فرمان قوز نكند.

  • ترمز گرفتن

يادگيري ترمز کردن یک مهارت بسیار مهم در آموزش دوچرخه‌سواری بدون كمكي است زيرا اعتمادبه‌نفس شمارا در ابتدا بالا می‌برد. در کنار دوچرخه خود راه بروید و به‌طور یکنواخت روی هر دو ترمز فشار را اعمال کنید.

 

نكات لازم براي آموزش دوچرخه‌سواری بدون كمكي

  • انتخاب دوچرخه مناسب

درست مانند انتخاب یک کفش مناسب برای دویدن، ابتدا براي آموزش دوچرخه‌سواری بدون كمكي بايد دوچرخه مناسب داشته باشيد. درواقع، اگر بخواهيد دوچرخه‌سواری را خوب ياد بگيريد بايد دوچرخه‌ای در سایز مناسب انتخاب كنيد. درحالی‌که انواع مختلف دوچرخه طرفداران پر و پا قرص خود را دارد، اما براي يادگيري بايد رایج‌ترین و سبک‌وزن‌ترین نوع دوچرخه‌ برای مبتدیان را در نظر بگيريد. لازمه به یادآوری است که دوچرخه‌های کودکانه گروه شکاری کاملاً مناسب برای دوچرخه‌سواری کودکان شما طراحی‌شده است.

  • داشتن ابزارهاي ايمني

بعد از انتخاب دوچرخه مناسب براي يادگيري و آموزش دوچرخه‌سواری بدون كمكي بايد وسایل ضروری و ايمني آن از قبيل کلاه ایمنی، دستكش و كفش و لباس مناسب را نيز تهيه كنيد. در نظر گرفتن و خريد کفش‌های ورزشی مناسب سبب می‌شود بهتر ركاب بزنيد. همچنين بايد موارد ايمني و احتياطي دوچرخه را در نظر بگيريد. مثلاً، ساییدگی لاستیک‌ها را بررسی کنید و در صورت لزوم آن‌ها را با هوا پرکنید. زین و دسته محکم باشند و ترمزها به‌درستی کار کنند.

  • كسب آمادگي لازم

دوچرخه‌سواری شايد در ابتدا كار بسيار سختي باشد اما مانند موارد ديگر در زندگی، پیشرفت واقعی زمانی حاصل می‌شود که در درازمدت به آن پایبند باشید. براي كسب آمادگي بيشتر بايد در ابتدا اهداف کوتاه‌مدت و چنددقیقه‌ای را دنبال كنيد و پیگیری پیشرفت خود را اندازه‌گیری كنيد.

 

نتیجه‌گیری

یادگیری دوچرخه‌سواری در هر سنی امکان‌پذیر است اگرچه بهتری زمان برای شروع یادگیری در کودکی است. لذا دوچرخه‌های کودکانه مجهز به چرخهایی کمکی هستند تا در آغاز بتوانند با حفظ تعادل کودک در یادگیری سریع‌تر دوچرخه‌سواری مؤثرتر باشند. اما پیشنهاد ما برای یادگیری سریع دوچرخه سواری ، حذف چرخ های کمکی از همان ابتدای روز اول است.

ناگفته نماند که گروه شکاری اقدام به ارائه دوچرخه‌هایی به نام دوچرخه های تعادل کودکان کرده است که فرایند دوچرخه‌سواری کودکان را ساده‌تر کرده است و در نوشته دیگری به آن پرداخته‌ایم. همچنین آموزش دیگری با عنوان (چگونه به کودکان خود دوچرخه‌سواری یاد بدهیم) را نیز مطالعه فرمایید.

kids bike

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *