آموزش های دوچرخه سواری

درباره لوازم شیمانو

قطعات دوچرخه

«شیمانو» (Shimano)

یک شرکت چند ملیّتی ژاپنی است که به همراه شرکت‌های تابعۀ خود در جهان، لوازم دوچرخه‌سواری، ماهیگیری و قایقرانی را به مصرف‌کنندگان برجسته ارائه می‌دهند.
مأموریت این ابرغول تولید‌کننده، تأمین محصولاتی عالی و با ارزش برای همۀ مشتریانِ صنعت دوچرخه، ماهیگیری و قایقرانی در جهان است. به گفتۀ مدیران ارشد شیمانو، آنها به پیشینۀ خود و تیم جهانی شیمانو که متشکّل از کارکنانی با استعداد از سراسر جهان است، افتخار می‌کنند.

درباره لوازم شیمانو

شیمانو در سال 1921 به‌وسیلۀ Shozaburo Shimano در شهر ساکای ژاپن تأسیس شد. اوّلین تولید این شرکت، یک خودروی 22 سرعتۀ دوچرخه بود که ساخت آن در آن زمان، به بالاترین مهارت‌های فنّی نیاز داشت.

در سال 1965، اوّلین دفتر فروش خارج از ژاپن به نام Shimano Holding America Inc در آمریکا تأسیس شد. در حال حاضر، شیمانو شبکه‌های خود را در سراسر جهان با 60 شرکت تابعۀ یکپارچه گسترش داده‌است.

از زمان تأسیس Shimano ، هنوز دفتر مرکزی آن در ساكای که محل تولد شیمانو است، قرار دارد و كاركردهای وسیع آن عبارت‌اند از: برنامه‌ریزی، توسعه، طراحی، ساخت و سایر كاركردهای پشتیبانی دیگر برای تهیۀ قطعات دوچرخه.

در سال ۲۰۰۵، فروش خالص شیمانو 4/1 میلیارد دلار بود که %۴۱ آن از فروش محصولات در اروپا و %۱۷ آن نیز، از فروش محصولات در آمریکای شمالی بود. %۷۵ این محصولات، تجهیزات دوچرخه و ۲۳% نیز، قرقرۀ ماهیگیری بود. این شرکت، یک شرکت سهامی عام است که 8/102 میلیون سهم آن در بورس، رقم قابل توجهی است.

رشد شیمانو در جهان

در سال 1970، ایالات متحدۀ آمریکا با افزایش ناگهانی فروش دوچرخه روبه‌رو شد که شرکت‌های اروپایی قادر به تأمین لوازم آنها در این زمان بغرنج و حیاتی نبودند. شیمانو و یک تولیدکنندۀ ژاپنی دیگر به نام «سان‌تور»، به‌ سرعت وارد این بازار شدند تا ظرفیت‌های خالی را پر کنند. سان‌تور بر روی ساخت دستگاه‌های موجود تمرکز کرد؛ در حالی‌که شیمانو، توجه خود را به بازاندیشی سیستم‌های اوّلیه معطوف کرد و  برای محصولات کم‌قیمت، نوآوری‌هایی ارائه کرد.

در دهۀ ۱۹۸۰، محصولات شیمانو با داشتن این نوآوری‌ها باعث شدند تا سایر رقیبان که سازندگان لوازم دوچرخۀ اروپایی بودند، بخش بزرگی از بازار را از دست داده و شیمانو بخش بزرگی از بازار را در اختیار بگیرد. در این دوره، شرکت شیمانو با الگوبرداری از پیشگامان این عرصه و با ارائۀ نوآوری‎ها و تولید تقاضای بازار توانست فناوری‌های تازه‌ای را در پایین‌ترین سطح قیمت به بازار معرفی کند. این سیاست شیمانو با تولید لوازم ارزان‌تر آغاز شد و زمانی که خود را در تولید لوازم‌های سطح پایین تثبت کرد، به سمت بازار سطح بالا حرکت کرد و توانست بخش عمده‌ای از بازار جهان را با تولید لوازم باکیفیت و قیمت مناسب تصاحب کند.

در حال حاضر، شیمانو با داشتن دایرۀ وسیعی از لوازم دوچرخه، حدود 70 تا 80 درصد از سهم بازار جهانی قطعات دوچرخه را آنِ خود کرده‌است.

 

شیمانوی امروز

امروزه شیمانو، رقیبان قدرتمندی نظیر شرکت ایتالیایی کمپانیولو و شرکت آمریکایی اس.رم دارد؛ اما همچنان این شرکت چند ملیّتی، بیشترین سهم فروش را در بازار به خود اختصاص داده‌است؛ زیرا در کنار کیفیت بالا، تنوّع گسترده‌ای از لوازم دوچرخه را نیز، برای انواع سبک‌ها تولید می‌کند. تا جایی که امروزه در مطرح‌ترین مسابقات جهانی رشته‌های تخصّصی دوچرخه‌سواری، از لوازم این شرکت ابرغول بر روی مطرح‌ترین برندهای دوچرخه در جهان استفاده می‌شود.

 

مروری بر تولیدات لوازم دوچرخۀ شرکت شیمانو

همان‌طور که گفته شد، لوازم جانبی شیمانو در انواع رشته‌های دوچرخه‌سواری از تنوّع بسیاری برخوردار است. این یکی از مزیّت های اصلی این شرکت است؛ البته طول عمر لوازم شیمانو کاملاً منطقی است. اگر بخواهیم لوازم شیمانو را با دو رقیب خود، یعنی کمپانیولو و اس.رم مقایسه کنیم، باید بگوییم که لوازم شیمانو نسبت به اس.رم طول عمر بیشتر و نسبت به کمپانیولو نرم‌ترند. در کنار همۀ اینها، تنوّع محصولات شیمانو نیز بالاست.

 

دسته بندی محصولات شیمانو

لوازم دوچرخۀ جاده (کورسی) به ترتیب رده‌بندی

لوازم دوچرخۀ جاده (کورسی) به ترتیب رده‌بندی

لوازم دوچرخۀ کوهستان به ترتیب رده‌بندی  

در جدول پایین، بعد از ست دئور ((DEORE، ست‌هایی قرار می‌گیرند که برای دوچرخه‌های کوهستان اسپرت و دوچرخه‌های شهری یا به اصطلاح، دوچرخه‌های همه‌کاره استفاده می‌شوند. در دو ردۀ آخر، ست‌هایSAINT  وXEE  برای رشته‌های دانهیل و اندرو استفاده می‌شوند.

لوازم دوچرخۀ کوهستان به ترتیب رده‌بندی

ست لوازم دوچرخۀ URBAN

ست لوازم دوچرخۀ URBAN

ست لوازم دوچرخه‌های برقی

ست لوازم دوچرخه‌های برقی

 

هر کدام از ست‌های لوازمی که در جدول‌های بالا آمده، یک کاربری خاص دارند که داخل هر کدام نیز، تنوّع زیادی برای استفاده‌های گوناگون وجود دارد؛ البته اینها تمام لوازم‌ دوچرخه‌ای نیستند که شیمانو آنها را می‌سازد. لوازم مخصوص دوچرخه‌های گراول، سایکل کراس، بی.ام.ایکس و محصولات دیگری نظیر پوشاک، کفش و … هم، بخش دیگری از تولیدات این شرکت چند ملیّتی است. برای درک بهتر از حجم تولیدات این ابرغول تولیدکننده پیشنهاد می‌کنیم که به وب سایت «شیمانو» مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *